Skip to main content

Proses pembuatan animasi

Ada dua proses pembuatan filem animasi, diantaranya adalah secara konvensional dan digital. Proses secara konvensional sangat memerlukan dana yang cukup mahal, sedangkan proses pembuatan digital cukup mudah. Bagi proses editing, proses digital lebih cepat dibandingkan dengan proses konvensional. Tom Cardon seorang animator yang pernah menghasilkan animasi Hercules mengakui bahawa menggunakan komputer sangat mudah. "Perbaikan secara konvensional untuk 1 kali revisi memakan waktu 2 hari sedangkan secara digital hanya memakan waktu berkisar antara 30-45 minit."Dalam pengisian suara sebuah filem dapat dilakukan sebelum atau sesudah filmnya selesai. Kebanyakan dubbing dilakukan saat filem masih dalam proses, tetapi kadang-kadang seperti dalam animasi Jepang, dubbing dilakukan setelah filemnya selesai dibuat.

Teknik konvensional
Teknik Celluloid (kadang-kadang disebut cell saja) ini merupakan teknik mendasar dalam pembuatan film animasi klasik. Setelah gambar mejadi sebuah rangkaian gerakan maka gambar tersebut akan ditransfer keatas lembaran transparan (plastik) yang tembus pandang/ sel (cell) dan diwarnai oleh Ink and Paint Departement. Setelah selesai film tersebut akan direkam dengan kamera khusus, iaitu multiplane camera di dalam ruangan yang serba hitam.
Objek utama yang mengeksploitir gerak dibuat terpisah dengan latar belakang dan depan yang statis. Dengan demikian, latar belakang (background) dan latar depan (foreground) dibuat hanya sekali saja. Cara ini dapat menyiasati pembuatan gambar yang terlalu banyak.

    1.        Pra-produksi:
        •      Konsep,
        •      Skenario,
        • ·    Pembentukan karakter,
        •      Storyboard,
        • ·    Dubbing awal,
        • ·    Musik dan sound FX

    1. 2.   Produksi:
        •     Lay out (Tata letak),
        •     Key motion (Gerakan kunci/ inti),
        •   In Between (Gambar yang menghubungkan antara gambar inti ke gambar inti yang lain)
        •     Clean Up (Membersihkan gambar dengan menjiplak)
        •     Background (Gambar latar belakang),
        •     Celluloid (Ditransfer keatas plastik transparan)
        •     Coloring (Mewarnai dengan tinta dan cat).
·                 3. Post-produksi:

        • ·    Composite,
        •     Camera Shooting (Gambar akan diambil dengan kamera, dengan mengambil frame demi frame),
        •       Editing,
        •      Rendering.
        •      Pemindahan film kedalam roll film.

Teknik digital
Setelah perkembangan teknologi komputer di era 80-an, proses pembuatan animasi 2 dimensi menjadi lebih mudah. Yang sangat nyata dirasakan adalah kemudahan dalam proses pembuatan animasi. Untuk penggarapan animasi sederhana, mulai dari perancangan model hingga pengisian suara/dubbing dapat dilakukan dengan mempergunakan satu personal komputer. Setiap kesalahan dapat dikoreksi dengan cepat dan dapat dengan cepat pula diadakan perubahan. Sementara dengan teknik konvensional, setiap detail kesalahan kadang-kadang harus diulang kembali dari awal. Proses pembuatan animasi 2Dimensi digital terdiri dari:

  1.         Pra-produksi:

  • ·         Konsep,
  • ·         Skenario,
  • ·         Pembentukan karakter,
  • ·         Storyboard,
  • ·         Dubbing awal,
  • ·         Musik dan sound FX

    2.     Produksi:

  • ·         Lay out,
  • ·         Key motion,
  • ·         In Between,
  • ·         Background,
  • ·         Scanning
  • ·         Coloring.
·       3.   Post-produksi:

  • ·         Composite,
  • ·         Editing,
  • ·         Rendering,
  • ·     Pemindahan film kedalam berbagai media berupa VCDDVDVHS dan lainnya.







Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN ANIMASI DALAM MULTIMEDIA

Keperluan untuk menggabungkan animasi dalam pembangunan sesebuah program atau perisian multimedia bukan sahaja timbul daripada keinginan untuk menambahkan “uumph” dalam aplikasi tersebut, tetapi juga untuk menyediakan visual yang lebih dinamik kepada penonton. Dalam aspek multimedia, animasi merupakan salah satu elemen yang mampu meningkatkan lagi daya tarikan sesebuah program atau perisian multimedia. Walau bagaimanapun, keputusan untuk menggunakan animasi adalah berdasarkan kepada nilai estetik yang ada padanya dan juga kepentingan animasi yang kian meningkat pada masa kini. Terdapat perbezaan di antara penggunaan klip video digital dan animasi. Klip video ( capture) aksi pergerakan sebenar. Manakala animasi yang dihasilkan adalah sekadar simulasi terhadap pengalaman dunia sebenar. Fail video digital hanya digunakan sekiranya ia ternyata memberi kelebihan kepada keseluruhan persembahan tersebut.Kini, animasi berkomputer berkembang dengan pesat dari masa ke semasa.Dengan harga k...

ANIMASI DUA DIMENSI (2D)

Animasi 2D lebih dikenali sebagai kartun. Kartun sendiri berasal dari kata Cartoon , yang bermaksud gambar yang lawak.  Sudut pandangan animasi 2D menggunakan koordinat x dan y. Contoh animasi 2D ialah Tom and Jerry, Doraemon, Spongebob Squarepants, dan banyak lagi.  

APLIKASI ANIMASI KOMPUTER

Seperti yang kita ketahui, terdapat pelbagai kegunaan animasi berkomputer dewasa ini, lebih-lebih lagi dalam era pembangunan industri multimedia. Anda mungkin menyangka bahawa penggunaan animasi berkomputer hanya tertumpu kepada penghasilan permainan komputer, siaran TV atau penggunaan bahan-bahan bercirikan multimedia. Sangkaan ini sebenarnya kurang tepat kerana penggunaan animasi berkomputer merangkumi sesuatu yang berunsurkan hiburan sehingga kepada sesuatu yang berunsurkan praktikal dan pendidikan. Antara bidang-bidang yang turut menyediakan ruang kepada penggunaan aplikasi animasi berkomputer termasuklah pengiklanan, arkeologi, seni bina, kesenian, sains kimia, pendidikan kejuruteraan, produksi filem dan video, simulasi penerbangan, forensik, perubatan, aplikasi-aplikasi animasi berkomputer dalam pelbagai bidang. PENDIDIKAN Proses pendidikan dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan dan menarik sekiranya ia dilaksanakan dalam keadaan yang tidak for...