Skip to main content

APLIKASI ANIMASI KOMPUTER



Seperti yang kita ketahui, terdapat pelbagai kegunaan animasi berkomputer dewasa ini, lebih-lebih lagi dalam era pembangunan industri multimedia. Anda mungkin menyangka bahawa penggunaan animasi berkomputer hanya tertumpu kepada penghasilan permainan komputer, siaran TV atau penggunaan bahan-bahan bercirikan multimedia. Sangkaan ini sebenarnya kurang tepat kerana penggunaan animasi berkomputer merangkumi sesuatu yang berunsurkan hiburan sehingga kepada sesuatu yang berunsurkan praktikal dan pendidikan. Antara bidang-bidang yang turut menyediakan ruang kepada penggunaan aplikasi animasi berkomputer termasuklah pengiklanan, arkeologi, seni bina, kesenian, sains kimia, pendidikan kejuruteraan, produksi filem dan video, simulasi penerbangan, forensik, perubatan, aplikasi-aplikasi animasi berkomputer dalam pelbagai bidang.

PENDIDIKAN
Proses pendidikan dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan dan menarik sekiranya ia dilaksanakan dalam keadaan yang tidak formal dan menggembirakan. Dengan perkembangan multimedia yang semakin hebat, animasi turut memberi sumbangan yang besar dalam bidang pendidikan. Ciri animasi yang dinamik dan berwarna bukan sahaja menjadikan kandungan sesuatu pelajaran itu lebih hidup dan ceria, malahan mampu merangsang kecenderungan minat pelajar. Banyak perisian kursus yang terdapat dalam pasaran menggunakan teknik animasi, contohnya perisian kursus yang dibina untuk projek Sekolah Bestari. Apa yang menarik dalam perisian kursus ini ialah ciri interaktif perisian kursus pendidikan yang disampaikan melalui multimedia. Pelajar-pelajar yang mengikuti pendidikan melalui perisian ini bukan melakukannya secara pasif tetapi dapat bertindak balas dengan aktif.

Rajah 2.2: Contoh paparan skrin Perisian Animated Math

PERUBATAN
Animasi juga memainkan peranan yang penting dalam bidang perubatan, terutamanya dalam bidang pembedahan. Teknologi komputer yang semakin canggih telah membolehkan setiap organ di dalam badan manusia dimodel dan dianimasikan. Dengan wujudnya teknologi seperti ini, peratus pembedahan yang berjaya pastinya akan meningkat, kerana pakar bedah boleh mempelajari dan melakukan eksplorasi terhadap model organ yang hendak dibedah terlebih dahulu. Ini akan menambahkan keyakinan pakar-pakar bedah, dan seterusnya menyumbang ke arah kejayaan sesuatu pembedahan.

PENGIKLANAN
Pengiklanan terutamanya pengiklanan elektronik mendapat banyak manfaat daripada animasi komputer. Bidang pengiklanan memerlukan media yang dinamik dan menarik sepertimana animasi yang terdapat dalam bidang perfileman. Ciri-ciri animasi yang tinggi dan berkualiti mampu mengaburi mata penonton sehingga sukar untuk membezakan antara yang disiarkan di kaca TV, anda akan mendapati semakin banyak iklan menggunakan teknik animasi yang menakjubkan. Tanpa penggunaan animasi, iklan-iklan ini tidak mungkin dapat dilaksanakan, kerana beberapa pergerakan yang dipaparkan tidak dapat dihasilkan. Misalnya, kapal
terbang yang berada di tengah-tengah Bandar untuk mengambil pakej, seperti iklan FedEx dimungkinkan menerusi animasi. Begitu juga dengan iklan minyak petrol yang memaparkan situasi sebuah kereta bertukar menjadi seekor harimau.

BIDANG KIMIA
Animasi turut memberi sumbangan dalam bidang kimia. Ini adalah kerana terdapat banyak bahan kimia seperti molekul dan atom yang sukar dilihat oleh mata kasar manusia, apatah lagi untuk melakukan eksperimen atau ujikaji ke atasnya. Di sinilah timbulnya kegunaan animasi berkomputer. Animasi berkomputer boleh digunakan untuk membantu ahli-ahli kimia dalam eksperimen dengan membina model sesuatu molekul atau atom yang lebih realistik dan dapat dilihat dari pelbagai sudut. Ini semestinya akan memudahkan kerja-kerja yang sukar dilakukan oleh ahli-ahli kimia dalam kehidupan sebenar.

SENI BINA
Teknologi animasi berkomputer membantu pakar-pakar seni bina mencipta animasi yang berkonsepkan penerokaaan dalaman, di mana membolehkan seseorang itu merasakan seakan-akan dia sedang meneroka dan bergerak di dalam sesuatu bangunan. Dengan adanya teknik seperti ini, kita dapat merasakan keadaan sebenar sesuatu bangunan sebelum ia dibina. Konsep ini juga membolehkan seseorang pakar seni bina mengesan sebarang kecacatan awal di dalam model atau reka bentuk mereka pada peringkat awal. Ini sudah semestinya akan menjimatkan kos dan tenaga.


Rajah : Animasi dan seni bina

FILEM, HIBURAN DAN PERMAINAN

Animasi merupakan satu alternatif dalam industri perfileman. Jika pada mulanyaindustri perfileman memanfaatkan seni lakon oleh manusia dan haiwan yang hidup,maka animasi telah mengubah perhatian kepada penggemblengan lukisan untuk menyampaikan sesuatu kisah. Trainor dan Krasnewick (1994) mengatakan, artisgrafik boleh menggabungkan teknologi multimedia dengan hasil lukisan daripada perisian lukisan yang diperolehi secara percuma untuk membina filem yangdianimasikan, seperti filem kartun.Kini, animasi berkomputer telah menjadi sesuatu yang biasa dan semakin popular di dalam bidang hiburan. Tahukah anda bahawa filem Toy’s Story (1995)merupakan filem animasi pertama yang dihasilkan secara keseluruhannya padakomputer. Filem ini perupakan filem terbitan pertama bersama Disney dan Pixar.Filem-filem lain seperti Terminator 2, Matrix, Star Wars: Attack of the Clones, Stuart  Little, Shrek telah membawa animasi komputer ke tahap yang baru dalam perfileman.


Rajah : Filem Toy’s Story


Dalam bidang permainan pula, animasi berkomputer memang dapatdimanfaatkan dengan sepenuhnya seperti dalam bidang pendidikan. Cirri interaktif yang tinggi menjadikan perisian permainan sesuatu yang menghiburkan. Pemaindapat bertindak balas secara aktif semasa bermain. Selain daripada itu, terdapat juga permainan yang benar-benar mencabar, bukan sahaja dari segi gerak fizikal, malahan juga daya intelektual pemain.

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN ANIMASI DALAM MULTIMEDIA

Keperluan untuk menggabungkan animasi dalam pembangunan sesebuah program atau perisian multimedia bukan sahaja timbul daripada keinginan untuk menambahkan “uumph” dalam aplikasi tersebut, tetapi juga untuk menyediakan visual yang lebih dinamik kepada penonton. Dalam aspek multimedia, animasi merupakan salah satu elemen yang mampu meningkatkan lagi daya tarikan sesebuah program atau perisian multimedia. Walau bagaimanapun, keputusan untuk menggunakan animasi adalah berdasarkan kepada nilai estetik yang ada padanya dan juga kepentingan animasi yang kian meningkat pada masa kini. Terdapat perbezaan di antara penggunaan klip video digital dan animasi. Klip video ( capture) aksi pergerakan sebenar. Manakala animasi yang dihasilkan adalah sekadar simulasi terhadap pengalaman dunia sebenar. Fail video digital hanya digunakan sekiranya ia ternyata memberi kelebihan kepada keseluruhan persembahan tersebut.Kini, animasi berkomputer berkembang dengan pesat dari masa ke semasa.Dengan harga k...

ANIMASI DUA DIMENSI (2D)

Animasi 2D lebih dikenali sebagai kartun. Kartun sendiri berasal dari kata Cartoon , yang bermaksud gambar yang lawak.  Sudut pandangan animasi 2D menggunakan koordinat x dan y. Contoh animasi 2D ialah Tom and Jerry, Doraemon, Spongebob Squarepants, dan banyak lagi.