Skip to main content

PENGENALAN KEPADA ANIMASI




Teknologi multimedia banyak memberikan sumbangan dalam kehidupan seharianterutamanya dalam dunia hiburan. Filem-filem Hollywood  masa kini, terutamanyafilem aksi dan kartun banyak menggunaka teknologi animasi seperti filem kartun atau animasi Star Wars : Attack of The Clones, Matrix dan Toy’s Story. Ianya menarik  perhatian dan memberi impak visual kepada projek multimedia anda. Filem sedemikian menarik perhatian penonton.

Di Malaysia filem kartun animasi tempatanseperti Silat Lagenda dan Putih kian mendapat tempat dalam hati penonton. Tidak seperti filem biasa, hampir atau kesemua watak dan adegan dalam filem-filem inidihasilkan menerusi lukisan tetapi ianya kelihatan seolah-olah hidup. Keadaan inidinamakan animasi, iaitu semua imej pegun sama ada dalam bentuk lukisan, patungatau objek bukan hidup tetapi dapat bergerak, bercakap dan bertindak seperti watak hidup. Keadaan ini dinamakan animasi, iaitu semua imej pegun sama ada dalam bentuk lukisan, patung atau objek bukan hidup tetapi dapat bergerak, bercakap dan bertindak seperti watak hidup.Animasi memberi impak visual kepada projek multimedia anda. Kebanyakanaplikasi mutimedia untuk kedua-dua persekitaran Macintosh dan Windows menyediakan peralatan untuk animasi. Anda akan lebih memahaminya dalam prinsip- prinsip dan teknik-teknik yang terdapat di dalam animasi dahulu

Comments

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN ANIMASI DALAM MULTIMEDIA

Keperluan untuk menggabungkan animasi dalam pembangunan sesebuah program atau perisian multimedia bukan sahaja timbul daripada keinginan untuk menambahkan “uumph” dalam aplikasi tersebut, tetapi juga untuk menyediakan visual yang lebih dinamik kepada penonton. Dalam aspek multimedia, animasi merupakan salah satu elemen yang mampu meningkatkan lagi daya tarikan sesebuah program atau perisian multimedia. Walau bagaimanapun, keputusan untuk menggunakan animasi adalah berdasarkan kepada nilai estetik yang ada padanya dan juga kepentingan animasi yang kian meningkat pada masa kini. Terdapat perbezaan di antara penggunaan klip video digital dan animasi. Klip video ( capture) aksi pergerakan sebenar. Manakala animasi yang dihasilkan adalah sekadar simulasi terhadap pengalaman dunia sebenar. Fail video digital hanya digunakan sekiranya ia ternyata memberi kelebihan kepada keseluruhan persembahan tersebut.Kini, animasi berkomputer berkembang dengan pesat dari masa ke semasa.Dengan harga k...

ANIMASI DUA DIMENSI (2D)

Animasi 2D lebih dikenali sebagai kartun. Kartun sendiri berasal dari kata Cartoon , yang bermaksud gambar yang lawak.  Sudut pandangan animasi 2D menggunakan koordinat x dan y. Contoh animasi 2D ialah Tom and Jerry, Doraemon, Spongebob Squarepants, dan banyak lagi.  

APLIKASI ANIMASI KOMPUTER

Seperti yang kita ketahui, terdapat pelbagai kegunaan animasi berkomputer dewasa ini, lebih-lebih lagi dalam era pembangunan industri multimedia. Anda mungkin menyangka bahawa penggunaan animasi berkomputer hanya tertumpu kepada penghasilan permainan komputer, siaran TV atau penggunaan bahan-bahan bercirikan multimedia. Sangkaan ini sebenarnya kurang tepat kerana penggunaan animasi berkomputer merangkumi sesuatu yang berunsurkan hiburan sehingga kepada sesuatu yang berunsurkan praktikal dan pendidikan. Antara bidang-bidang yang turut menyediakan ruang kepada penggunaan aplikasi animasi berkomputer termasuklah pengiklanan, arkeologi, seni bina, kesenian, sains kimia, pendidikan kejuruteraan, produksi filem dan video, simulasi penerbangan, forensik, perubatan, aplikasi-aplikasi animasi berkomputer dalam pelbagai bidang. PENDIDIKAN Proses pendidikan dan pembelajaran akan menjadi lebih berkesan dan menarik sekiranya ia dilaksanakan dalam keadaan yang tidak for...