Keperluan untuk
menggabungkan animasi dalam pembangunan sesebuah program atau perisian
multimedia bukan sahaja timbul daripada keinginan untuk menambahkan “uumph”
dalam aplikasi tersebut, tetapi juga untuk menyediakan visual yang lebih
dinamik kepada penonton. Dalam aspek multimedia, animasi merupakan salah satu
elemen yang mampu meningkatkan lagi daya tarikan sesebuah program atau perisian
multimedia. Walau bagaimanapun, keputusan untuk menggunakan animasi adalah
berdasarkan kepada nilai estetik yang ada padanya dan juga kepentingan animasi
yang kian meningkat pada masa kini.
Terdapat perbezaan di antara penggunaan klip
video digital dan animasi. Klip video (capture) aksi
pergerakan sebenar. Manakala animasi yang dihasilkan adalah sekadar simulasi
terhadap pengalaman dunia sebenar. Fail video digital hanya digunakan sekiranya
ia ternyata memberi kelebihan kepada keseluruhan persembahan tersebut.Kini,
animasi berkomputer berkembang dengan pesat dari masa ke semasa.Dengan harga
komputer dan perisian yang semakin rendah serta keupayaan system computer yang
semakin tinggi telah menjanjikan perkembangan teknologi animasi terus maju.
Animasi menjadikan seseorang itu kreatif memandangkan perisiannya mesra
pengguna, dan ruang cakera keras boleh ditambah untuk menampung
sebarang kekurangan. Ini menjadikan penghasilan animasi lebih mudah dan hanya
dibatasi oleh tahap kekreatifan seseorang.
Sekiranya di Barat,
teknologi animasi berkomputer telah mula bertapak dengan penghasilan filem-filem
animasi seperti Who Framed Roger Rabbit, Antz, dan Toy’s Story. Di Malaysia
pula, teknologi animasi berkomputer mula mendapat perhatian dengan kemunculan
beberapa kartun animasi tempatan, sepertu usop Santorian, Keluang Man, Anak-anak
Sidek, Silat Lagenda, dan sebagainya. Walaupun kartun animasi tempatan ini
terdapat banyak kelemahan, tetapi sedikit sebanyak usaha ini telah berjaya
membawa sesuatu pembaharuan dalam industri perfileman Negara.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete