Animasi dimungkinkan kerana fenomena yang dikenali
sebagai “persistence of
vision”. Sesuatu objek
dapat dilihat oleh mata manusia akan dipetakan pada retinadalam satu jangka
masa yang singkat selepas ianya dilihat. Ini membolehkan berlakunya satu siri
imej yang berubah sedikit demi sedikit dengan kadar yang pantassilih berganti
sehingga ia kelihatan dan menghasilkan satu ilusi hidup serta bergerak secara
sendiri. Dengan kata lain, walaupun kita mengubah sedikit kedudukan ataurupa
bentuk sesuatu objek dengan pantas, mata kita akan mengandaikan
perubahantersebut sebagai satu pergerakan atau animasi.Apabila imej-imej secara
progresif bertukar dengan pantas, maka anak-anak panah tersebut akan
kelihatan seolah-olah berpusing. Sesebuah video yang dibinadengan menggunakan
30 bingkai atau gambar untuk setiap saat (30 fps) : iaitumerujuk kepada
kelajuan atau kepantasan bagi setiap bingkai digantikan secara silih berganti
dengan bingkai seterusnya bagi menghasilkan suatu paparan seolah-olah
imejtersebut saling berhubungan dan membentuk suatu pergerakan yang hidup.Bagi
sesuatu animasi komputer berfungsi dengan baik, ia perlu dibina
denganmenggunakan 12 hingga 15 bingkai setiap saat (12-15 fps)sebarang jumlah
fps yangkurang daripada nilai tersebut akan menghasilkan animasi yang tidak
licin dan terhenti-henti. Ini
disebabkan mata manusia sempat untuk menangkap perbezaan yang berlaku semasa
pertindihan antara bingkai itu.Kesimpulannya, bolehlah dikatakan bahawa animasi
terhasil denganmemanfaatkan fenomena biological uang dikenali sebagai “persistence of visioní”
.
Keperluan untuk menggabungkan animasi dalam pembangunan sesebuah program atau perisian multimedia bukan sahaja timbul daripada keinginan untuk menambahkan “uumph” dalam aplikasi tersebut, tetapi juga untuk menyediakan visual yang lebih dinamik kepada penonton. Dalam aspek multimedia, animasi merupakan salah satu elemen yang mampu meningkatkan lagi daya tarikan sesebuah program atau perisian multimedia. Walau bagaimanapun, keputusan untuk menggunakan animasi adalah berdasarkan kepada nilai estetik yang ada padanya dan juga kepentingan animasi yang kian meningkat pada masa kini. Terdapat perbezaan di antara penggunaan klip video digital dan animasi. Klip video ( capture) aksi pergerakan sebenar. Manakala animasi yang dihasilkan adalah sekadar simulasi terhadap pengalaman dunia sebenar. Fail video digital hanya digunakan sekiranya ia ternyata memberi kelebihan kepada keseluruhan persembahan tersebut.Kini, animasi berkomputer berkembang dengan pesat dari masa ke semasa.Dengan harga k...
Comments
Post a Comment